Strategisk ekonomistyrning för ökat värdeskapande : En enfallsstudie av tillverkningsföretaget Norden Machinery AB

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: PROBLEMDISKUSSION Strategisk ekonomistyrning kategoriseras av att vara mer externt orienterat än den traditionella ekonomistyrningen och uppmärksammades av Simmonds 1981. Däremot finns ingen generell definition av SMA, vilket beror på avsaknaden av en teoretisk koppling till strategi. Ämnet har dock behandlats teoretiskt men saknar praktisk och empirisk forskning. PROBLEMFORMULERING Hur ser sambanden mellan organisationens strategiska positionering och den strategiska ekonomistyrningens uppsättning av interorganisatoriska ekonomistyrningsmetoder ut? SYFTE Studien ska utvärdera sambanden mellan Norden Machinery ABs strategiska positionering och den strategiska ekonomistyrningens uppsättning av interorganisatoriska ekonomistyrningsmetoder. Genom att utvärdera om sambanden i teorin tar samma utformning i praktiken ska det bidra med ett empiriskt fokus och en utvärdering av teorins relevans till forskningen inom SMA, något som idag är begränsat. METOD Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod. En deduktiv ansats har använts och den empiriska datan har samlats in från de intervjuer som har genomförts hos fallföretaget samt interna dokument. Teoretiska data har hämtats ur litteratur från Linnéuniversitetets bibliotek samt databas. ANALYS & SLUTSATS Genomförd studie hos Norden Machinery AB uppmärksammade deras nuvarande vision, att vara kundens mest värdeskapande partner vilket genomsyrar företagets verksamhetsstyrning. Den tar uttryck i deras strategiska positionering, ekonomistyrningsmetoder samt deras förhållningssätt till externa aktörer, där företaget söker ett högt värdeskapande för den enligt Norden Machinery AB viktigaste externa aktören, kunden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)