Entreprenörens resa fram till pitch : En kvalitativ studie om att attrahera investerare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Unga företag utgör en stor del av alla företag i samhället och bidrar till utveckling inom många områden. För att unga företag ska kunna få förutsättningar att växa krävs det extern finansiering. Entreprenörer måste arbeta målmedvetet för att attrahera investerare till företaget. Tidigare forskning har till största del fokuserat på själva pitchingtillfället. Syftet med denna studie är att utveckla kunskap och förståelse för hur processen kring förarbetet inför pitchtillfället ser ut för entreprenörer i tillväxtorienterade unga svenska företag som vill attrahera investerare på kapitalmarknaden. Studiens forskningsansats utgår från kvalitativ forskningsmetod och har en abduktiv ansats. Den empiriska data består utav 12 intervjuer med entreprenörer från unga företag runt om i Sverige. Dataanalysmetoden som används är Gioia-metoden. Empirin visar att extern finansiering via affärsänglar, riskkapitalbolag och riskkapitalister har sökts och erhållits. Det anses vara viktigt att ta hänsyn till de anspråk som kommer med investeringen och investerarnas bidrag utöver kapital värderas högt. Förarbetet beskrivs inkludera förberedelse av dokument och presentationsmaterial samt se över hur det ser ut i organisationen. Det anses vara viktigt att kolla upp och lära känna investeraren för att kunna anpassa pitchen. Vid attraherande av investerare är det viktigt att framstå som legitim, trovärdig och att skapa förtroende. Kontinuerlig kommunikation och information är viktigt för att skapa starka relationer med investerarna. Relationerna måste vårdas och tas hand om för att bibehållas och utvecklas. Processen från förberedelser till pitch kan delas in med hjälp av ett tidsperspektiv som utgörs av tidiga och senare förberedelser. Det är ofta svårt att erhålla externt kapital via investeringar, därför utgör förarbetet en viktigt grund för att lyckas få investering. Förarbetet är också viktigt för att kunna bygga starka investerarrelationer. Olika investerarna kan skilja sig åt gällande krav och syften, vilket gör det viktigt att kolla upp och lära känna investerarna för att kunna anpassa förarbetet och pitchen. Nätverk är en viktig del i processen, det är både centralt för att få investering och något som företaget erhåller med investering. För att göra ett ordentligt förarbete behöver företaget börja i god tid. Det önskas mer hjälp och stöd i denna process innan pitch för att underlätta arbetet som entreprenörer lägger ner. Vidare borde förarbetet få mer fokus än vad pitchen får eftersom förarbetet ligger till grund för att lyckas med en framgångsrik pitch.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)