Konfliktförebyggande arbete i relation till förskolans miljö : En kvalitativ studie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie undersöker miljöns betydelse för det konfliktförebyggande arbetet i förskolans verksamhet. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och bygger på intervjuer med förskollärare utifrån en kvalitativ forskningsmetod. Resultatet visar att förskollärare var överens om att miljön har en betydande roll för det konfliktförebyggande arbetet i förskolan. Resultatet visar även olika exempel på hur förskollärare arbetar och utformar miljön på förskolans avdelningar. Det kan handla om avdelningens planlösning, vilket material som finns på avdelningen och var förskollärarna väljer att placera ut materialet. Vår slutsats efter genomförd studie är att miljön har en avgörande roll i det konfliktförebyggande arbetet i förskolan. Vidare visar studien en relation mellan tydlighet i miljön och det konfliktförebyggande arbetet. Genom att se miljön som föränderlig kan den används som ett verktyg och vara en utgångspunkt i verksamhetens utformning. Studien visar även att när barnens intresse finns i åtanke under miljöns utformning minskar risken för konflikter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)