Kollektiv stöttning i samtal mellan inlärare av svenska som främmandespråk

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka förekomster av kollektiv stöttning i samtal mellan inlärare som studerar svenska som främmandespråk. Undersökningsmaterialet består av inspelningar av två grupper som löser en didaktisk uppgift. Deltagarna studerar samtliga svenska som främmandespråk i Frankrike och har alla franska som förstaspråk. Grupperna har dock olika lång erfarenhet av svenskstudier. Uppsatsens frågeställningar är följande: Förekommer kollektiv stöttning vid lösningarna av uppgifterna och hur kan man i så fall beskriva den? På vilket sätt utnyttjas kommunikativa strategier och språkliga funktioner och vilken betydelse får de för den kollektiva stöttningen? Vilken relation finns mellan den kollektiva stöttningen och uppgiftens instruktioner? Vilka likheter och skillnader finns mellan de två undersökningsgrupperna och vilken betydelse får resultatet för lärarprofessionen? Materialet undersöks genom en analys av samtalen där sekventiering, närhetspar och turtagning fungerar som den ram inom vilken stöttning antas vara verksam. Inom denna ram undersöks stöttande processerna med hjälp av ett antal språkteoretiska begrepp som relateras till en sociokulturell syn på lärande. Centrala är kommunikativa strategier och språkliga funktioner vilka ses som viktiga för att interaktionella och potentiellt stöttande processer skall möjliggöras. Resultatet visar att kollektiv stöttning förekommer i samtalen genom att deltagarna utnyttjar varandra som språkliga resurser. Stöttningen är starkt knuten till två för grupperna gemensamma projekt – ett målspråkligt och ett interaktionellt. Inom dessa tar sig stöttningen för grupperna olika uttryck. I gruppen med kortare erfarenhet av svenska sker den ofta öppet med hjälp av kodväxling medan den i gruppen med längre erfarenhet ofta sker genom att deltagarna tar efter varandra. Ur ett didaktiskt perspektiv visar undersökningen bland annat på instruktionernas betydelse för vilka kollektiva stöttningsprocesser aktualiseras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)