Existentiella frågor I Det Senmoderna Samhället : En kvalitativ studie om unga vuxnas subjektiva upplevelserkring existentiella frågor

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka unga vuxnas subjektiva upplevelser kring vissa existentiella frågor, samt hur detta manifesteras i vardagen i det senmoderna samhället i Sverige. Det är en kvalitativ undersökande studie med en fenomenologisk inriktning och tolkningsanalys. Empirin är hämtad från semi-strukturerade intervjuer från fem informanter mellan 20-25 år. De viktigaste resultaten visade på att kontinuerliga tillitsfulla sociala relationer var den existentiella fråga som informanterna förmedlade störst medvetenhet kring, som de aktivt prioriterade och manifesterade i vardagen. Samtidigt så var kontinuerliga tillitsfulla sociala relationer det som skapade mest oro och stress hos informanterna. En tolkning av denna sociala medvetenhet kan vara att det är ett uttryck för att det i det västerländska senmoderna samhället inte finns självklara, livslånga stabila relationer på samma sätt som i det tidigare traditionella samhället. Detta skapar och ena sidan en större frihet att välja sitt sociala umgänge, men också större ansvar, högre krav och stress för den enskilda individen att upprätthålla kontinuerliga  tillitsfulla relationer.  Närdet gällde existentiella frågor kring det andliga såsom Gud, meningen med livet och livets ändlighet var det intressant att resultaten visade att de flesta informanterna upplevde att de inte funderade speciellt mycket på detta, samtidigt så var det inom det andliga området som informanterna gav mest utförliga svar. En analys av detta skulle kunna vara att det kan tyda på att det i det senmoderna samhället dels inte finns något självklart forum för andliga existentiella frågor, det är en samhällelig icke-fråga, som också avspeglar sig hos den enskilda individen. Dels kan det finnas ett specifikt tabu att beröra de andliga, framförallt frågor kring religion och Gud. Men det faktum att informanterna förmedlade mycket tankar och upplevelser kring det andliga visar på att det trots allt kan finnas ett dolt behov att samtala kring andliga existentiella frågor. När det gällde den andliga frågan kring vad som skapade meningsfullhet  i livet visade resultaten på betydelsen av att reflektera och lyssna till det man ville, friheten att välja det man tyckte om, som gav positiv energi och subjektivt välbefinnade. Denna betoning på både personlig reflektion, frihet att välja och upplevelsen av positiva känslor var genomgående i samtliga existentiella frågor. En tolkning av den centrala betydelsen av personlig reflektion,  frihet att väljaoch positiva känslor kan vara att det ä rett uttryck för det senmoderna välfärdssamhället; det finns helt enkelt yttre materiella förutsättningar och möjligheter att kunna välja sina liv. Det ärockså i samhället en större betoning påoch respekt för den enskilda individens fri-och rättigheter, samt individens känslor såsom positiva upplevelser och subjektiva välbefinnade.  Samtidigt visade resultaten också på att en del informanter upplevde en oro och stress kring existentiella frågor och den frihet som fanns att välja. En tolkning är att det senmoderna samhället också kan skapa större svårigheter, ökad stress och oro och ställer större emotionella krav på individen att själv reflektera, ”söka svar” på existentiella frågor och manifestera detta i sin vardag. Existentiella frågor är inte någonting som finns naturligt i människors vardag, och inte heller något som på förhand är givet i det senmoderna samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)