Influencers anpassning under Covid-19 pandemin : En kvalitativ studie om svenska influencers kommunikationsstrategier
Sammanfattning: Titel: Influencers anpassning under Covid-19 pandemin Undertitel: En kvalitativ studie om svenska influencers kommunikationsstrategier Författare: Sozan Kader & Linnea Sundsvik Handledare: Anna Sörensson Examinator: Navid Ghannad Nivå: Kandidatuppsats inom internationell marknadsföring (15 HP), VT-2021 Syfte: Syftet med studien är att skapa förståelse över influencers kommunikationsstrategier har påverkats under Covid-19 pandemin. samt att möjligtvis vägleda influencers vid eventuella framtida samhällskriser. Frågeställning: Hur har Covid-19 pandemin påverkat kommunikationsstrategierna för influencers i Sverige? Teoretisk referensram: Det här kapitlet kommer diskutera relevanta teorier som kommer att användas för att svara på studiens frågeställning. Kapitlet kommer även ta upp tidigare forskning för att få en fördjupad bild kring forskningsämnet. Metod: Detta kapitel beskrivs de metoder som författarna har valt att använda sig av i denna studie, samt en problematisering kring de valda metoderna för insamling och bearbetning av data / material. En kvalitativ studie har valts att genomföras; därmed strävas det inte efter generalisering. Vid beskriver av dessa teorier i följande text används ordet företag, som hänvisar till influencers. När man använder konsumenter hänvisar det till influencers sociala nätverk, dvs. följare. Empiri: I detta kapitel kommer den insamlade empiriska data att presenteras. Den empiriska data har samlats in genom kvalitativa intervjuer med två deltagande influencer, benämnda Respondent 1 och Petra. Den empiriska data redovisar de deltandernas erfarenhet relaterat till arbetes forskningsfråga. Analys: I detta avsnitt presenteras analysen av den insamlade empirin. Detta kapitel kommer att bestå av analyser utformade av empirin med grund i de utvalda teorierna, relationsmarknadsföring, influencer - kommunikationsstrategi samt eWOM. Det framkommer även en jämförelse mellan intervjukandidater för att få en djupare förståelse kring ämnet. Slutsats: I detta kapitel sammanfattas resultatet av studiens frågeställning med koppling till studiens teori och empiri. Kapitlet inkluderar även förslag från författarna för vidare forskning inom detta forskningsområdet. Nyckelord: Influencer, Influencer marketing, Covid-19, eWOM, Relationsmarknadsföring
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)