Användarcentrerad dashboard för kommunikationsflödet hos större företag : UX-design i en kvalitativ fältstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Författare: Josefin Carlbring; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den presenterade studien har som syfte att ta fram en användarcentrerad dashboard (översikt) för ett kommunikationsflöde som ska fungera hos större företag. I denna interdisciplinära studie utfördes multipla tester i 6 steg ([1] förstudie, koncept skapas [2] intervju med stakeholders, [3] koncept revideras, [4] tänka-högt test med feedbackintervju, [5] koncept revideras, [6] tänka-högt test med feedbackintervju samt SUS-utvärdering), för att utifrån vad användare uppfattar och presterar ta fram ett designkoncept. Detta koncept visualiseras och används i testerna som en digital prototyp för mobil. Genom intervjuer med intressenter samt tänka-högt test med sammanhängande reflekterande intervju reviderades stegvis ett designkoncept. Detta koncept är tänkt att kunna implementeras i ett företags kommunikationssystem med lämpliga anpassningar. Genom en tematisk analys plockas de teman som framkommit under testernas gång fram, vilka visualiseras med så kallade indexkort. Genom att följa principer för gränssnitt, framtagna scenarios och beakta den mentala modellen som finns hos användare skapades en dashboard som av användare upplevs användbar. Slutresultatet för konceptet utvärderades med System Usability Scale och poängsattes med 80, vilket skattas som ett högt värde.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)