Utomhuslek på förskolan : en studie om barns val av aktiviteter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

Författare: Therese Gruvman; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Förskolans utegård har en stor betydelse för barns motoriska och sociala utveckling. Det är därför intressant att se vilka aktiviteter barnen väljer på utegården.  Denna studie är gjord på två olika förskolor där barnens val av aktiviteter ligger i centrum. I denna undersökning har även skillnader mellan pojkar och flickors val av aktiviteter iakttagits. Studien grundar sig på observationer som är gjorda på de båda förskolorna.   Studien visar att gårdens storlek och utformning har betydelse när det gäller vissa val av aktivteter. Barnen väljer helst att leka med statiska och arrangerade aktiviteter än exempelvis rörelse och springlekar. En  annan slutsats man kan dra av denna studie är att flickor och pojkar generellt aktiverar sig med samma sak

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)