"Musikens magi" En kvalitativ studie av musikens betydelse i mötet mellan pedagoger, musiker och dansare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Den svenska förskolan styrs av en läroplan (SKOLFS 1998:16) som anger riktlinjer och mål för verksamheten. Enligt läroplanen ska förskolan sträva efter att varje barn ”utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama” (SKOLFS 1998:16, s.10). Läroplanen beskriver också att barn ska erbjudas en miljö där de tillsammans med andra barn och pedagoger ska kunna delta i estetiska aktiviteter. Detta arbete fokuserar på de estetiska uttrycksformerna musik och dans. Syftet med den här studien är att ur ett fenomenologiskt perspektiv undersöka och analysera vad som händer i musikmötet mellan musiker, dansare och pedagoger, samt dess inverkan på fortsatt musikarbete på förskolan. Vi undersöker också vad i mötet med musiker och dansare som fascinerar pedagoger till fortsatt musikarbete i förskolans verksamhet. Detta studeras i en miljö där sådan fascination uppstår. Via intervjuer med pedagoger, musiker, dansare och handledare närmar sig den här studien upplevelser och fascination inom ramen för Malmö stads projekt ”Musiken stärker”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)