Förebyggande arbete riktat mot barn- och ungdomars alkohol-, narkotika-, dopings- och tobaksbruk : En kvalitativ studie om Uppsala läns förebyggande arbete mot beroendeframkallande medel utifrån ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv
Sammanfattning: Bakgrund: En bidragande orsak till landets rådande hälsoklyftor finns inom ANDT-området och för att vända denna utveckling har regeringens program för alkohol-, narkotika-, dopings- och tobaksfrågor lyft ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv för att främja jämlika samhällsinsatser inom området. Då attityder och förhållningssätt till ANDT redan utvecklas under uppväxttiden är barn och ungdomar en viktig målgrupp att beakta i arbetet. Hur detta arbete bedrivs utifrån ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv kring målgruppen i Uppsala län återstår dock fortfarande som relativt outforskat och därmed i behov av att studeras närmare. Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur Uppsala läns ANDT-L-arbete kring barn och ungdomar bedrivs utifrån ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv. Metod: Studien genomfördes med en kvalitativ studiedesign där data samlades in genom halvstrukturerade fokusgrupper med representanter från både regional och lokal nivå. Resultat: Det framkomna resultatet visar att det tillämpas en bredd av åtgärder för att bemöta de ojämlikheter som råder inom ANDT-området, däribland riktade insatser för utsatta grupper inom länet och utbildningssatsningar för involverade aktörer. Det som däremot hämmar verkställandet av jämlika utföranden är oklara mål och bristfälliga resurser. Således föreligger det utvecklingsbehov beträffande arbetets innehåll där målgruppsanpassat arbetsmaterial och en tydligare strategi efterfrågas på lokal nivå. Slutsatser: För att främja framgångsrika implementeringsprocesser är holistiska arbetsgångar och hållbara samverkansstrukturer av betydelse. Oklara mål och bristfälliga resurser uppstår däremot som hinder för önskade effekter och försvårar således etableringen av ett jämlikt och jämställt ANDT-L-arbete.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)