”Det är ingen skillnad på barn och barn” – Ett arbete angående Nossebro skolas inkludering

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Sanna Härnälv; [2012]

Nyckelord: Inkludering; Nossebro skola; Synvända; Elever i be;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med detta arbete är att beskriva vad rektor och olika pedagoger har för åsikt om sitt arbetssätt medinkludering av elever i behov av särskilt stöd på en skola som uppmärksammats på grund av deras arbete kringdetta område.För att konkretisera syftet av mitt arbete har jag valt att arbeta utifrån dessa frågeställningar:Hur har rektor och lärare fått arbetet med inkludering att fungera på skolan?Vad har pedagogerna för åsikt om deras arbete med inkludering av elever i behov av stöd? Vilka för- respektive nackdelar finns det med inkludering enligt personalen?Jag har i mitt arbete använt mig av sex stycken kvalitativa respondentintervjuer samt fem observationer i klassdär det finns inkludering för att få svar på mina frågeställningar. Resultatet är de intervjuade lärarnas ochrektorns arbete och åsikter om deras arbete med inkludering. I resultatet speglas både för- och nackdelar enligtnågra av de verksamma lärarna på Nossebro skola. Mycket av arbetet handlar om att vara en extra resurslärare iklassrummet samt ett ändrat synsätt på elever som inkluderas i klasserna.Studien visar att rektorns syn på skolans inkludering inte alltid stämmer överrens med klasslärarnas men ävenhur skolans arbete med inkludering fungerar i praktiken. Hur ett arbete med inkludering fungerar på en skola ärintressant för kommande yrke som lärare i de yngre åldrarna då skolorna i Sverige börjar ändra sin syn påexkluderande av elever i exempelvis särskola och träningsskola. Det kan ge lärare en idé om hur ett inkluderatarbete kan fungera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)