“Jag ska ju inte hålla på med musik” - Musikstudenter och begreppet självmedkänsla

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka hur musiklärarstudenter talar om sina upplevelser av självmedkänsla och hur deras upplevelse påverkar deras musicerande. Detta undersöks efter att begreppet självmedkänsla introducerats för informanterna (musiklärarstudenterna). Vidare undersöks i studien hur musiklärarstudenter talar kring begreppet i relation till sin kommande lärarroll. Studien bygger på kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fyra musiklärarstudenter. Studiens litteratur tar bland annat upp definitionen av självmedkänsla, dess hälsofrämjande effekter, självmedkänsla och musik samt självkritik. I resultatet framkommer att informanterna tror att självmedkänsla har en positiv effekt på dem som personer och att det är viktigt för deras musikaliska utveckling. Min slutsats är att självmedkänsla kan bidra till musikalisk utveckling genom att musiker lär sig att kontrollera och hantera sin självkritik på ett hållbart sätt. Studien visar även att respondenterna ser att självmedkänsla kan spela en viktig roll i musikundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)