Sveriges nya vägskyddssystem - En jämförande studie med fokus på gränssnitt och felindikering i Alex-produkten och dagens system

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Dagens vägskyddsanläggningar är baserade på gammal reläteknik och är byggda på liknande sätt som på 1940-talet. År 2014 påbörjades projekt-Alex av Trafikverket med mål att byta ut dagens vägskyddsanläggningar mot en mer modern och driftsäker anläggning. Detta genom att uppdatera tekniken i vägskyddsanläggningarna till ett databaserat system som ska standardiseras och inte vara så anläggningsspecifik som dagens reläteknik är med många olika tekniska lösningar. Med modern datateknik kommer mer information kunna samlas in om vägskyddsanläggningen och en ny typ av överblick blir tillgänglig för förvaltaren och underhållspersonalen. Hur kommer denna information tas till vara och skickas mellan Alex-produkten och Trafikverkets system? Hur kommer felindikeringen se ut i de nya vägskyddsanläggningarna? Hur ser gränssnitten ut mellan styrenheten i Alex-produkten och övriga objekt i vägskyddsanläggningen? Detta studeras i denna rapport med grund i dagens teknik, samt en jämförelse med framtidens system. Intervjuer, möten och ett studiebesök har gjorts med aktuella aktörer i projekt-Alex. Styrande dokument och kravspecifikationer från Trafikverket har studerats och legat till grund för rapporten. Perspektiven från både beställare och leverantör har varit viktiga för rapporten för att få en objektiv uppfattning av projektet. Det nya systemet kommer fortsatt att kommunicera via olika gränssnitt med olika system och objekt. När Alex-produkten indikerar att det finns ett fel i anläggningen kommer den precis som idag sända ett larm till trafikledningscentralen. Objekten som ingår i Alex-produkten kommer att kommunicera via en ny typ av gränssnitt, CAN-bus, som medför fler fördelar som till exempel ett flexibelt och billigare system jämfört med dagens gränssnitt. Den stora skillnaden är att det kommer att finnas mycket mer information om felen att utläsa. Informationen kommer antingen att skickas ut när fel uppstår eller hämtas ut när vägskyddsanläggningen indikerar ett fel. Rapporten rekommenderar att informationen ska skickas ut till underhållsentreprenören för snabbare felavhjälpning, samt att en grafisk bild ska kunna ses på distans för att underlätta överblicken av vägskyddsanläggningen för Trafikverket och underhållspersonalen. Nyckelord: projekt-Alex, vägskyddsanläggning, felindikering, Alex-produkten, gränssnitt, CAN-bus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)