Genus i läromedel : En kritisk diskursanalys om hurgenus skildras i ett urval NO-läromedel för lågstadiet (Fk-3)

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur genus konstrueras i ett urval biologiläromedel för lågstadiet samt hur framställningen av genus har förändrats över tid mellan åren 1962 - 2011. En analys av åtta läromedel utkomna mellan läroplansperioderna 1962 och 2011 genomfördes. I varje läromedel analyserades mellan 10 och 20 sidor. Yvonne Hirdmans genussystem tillsammans med Judith Butlers heterosexuella matris samt begreppen performativitet och subversivitet operationaliserades med hjälp av Maria Nikolajevas stereotypschema samt ett angreppssätt baserat på Normans Faircloughs kritiska diskursanalys. Analysverktygen etos, interaktionell kontroll och intertextualitet tillämpades vid analysen av läromedel. I den insamlade empirin kunde fyra olika diskurser urskiljas. Resultatet visar att framställningen av genus har förändrats över tid, med tydliga stereotyper och en stark manlig norm i början av den undersökta perioden och en avtagande stereotypisering samt avtagande manlig norm mot slutet av den undersökta perioden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)