APU i teori och praktik, Ett elevperspektiv på hur särskoleelever upplever sin arbetsplatsförlagda utbildning

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: SyfteSyftet är att utifrån ett elevperspektiv belysa gymnasiesärskoleelevers upplevelser av APU (arbetsplatsförlagdautbildning) som syftar att förbereda dem inför ett yrkesverksamt liv och se hur deras bild stämmer överens medde faktiska intentioner som ligger bakom APU.Metod och materialMin undersökning består av tolv elevintervjuer. Utöver dem har jag studerat aktuella kursplaner, teorier ochtidigare forskning som knyter an till min undersökning.ResultatDen grundläggande tanken med APU är att den ska leda till fördjupade yrkeskunskaper. Här finns brister på minundersökningsskola och precis som skolverket (009) redovisade tenderar den tänkta yrkesträningen att blivanlig praktik utan koppling till karaktärsämnet i skolan. Men de flesta elever ser positivt på sin APU ochupplever att det förbättrar deras chanser till ett framtida arbete. Det är också ett tillfälle då eleven får träffa nyamänniskor och utvecklas socialt. Många elever upplever att de får ensidiga arbetsuppgifter på sina praktikplatser.Undersökningen visade även på hur ungdomarna hoppas på ett normalt vuxenliv efter studenten där de intelängre skulle betecknas med en SÄR stämpel. Drömmen om ett vanligt vuxenliv med lägenhet och arbete ärtydlig i elevernas berättande. Detta resultat stämmer väl överens med de två avhandlingar jag läst av Molin(008) och Szőny (005).Betydelse för läraryrketLärare som arbetar med elever i gymnasiesärskolan tror jag upplever att det är svårt att veta hur man bästförbereder eleven inför kommande APU när karaktärsämnet inte knyter an till den arbetsplats eleven skapraktisera på. Det är viktigt att lärare som arbetar med särskoleelever får en bra dialog med handledarna ute påarbetsplatserna för att göra APU:n så meningsfull för eleven som möjligt. Skolan har här ett stort ansvar attarbeta fram fungerande rutiner för samverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)