"Fet och olycklig VS Smal och lycklig" : En kvalitativ innehållsanalys av hur tv-programmet Biggest Loser Sverige 2018 framställer överviktiga

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Den här studien använder sig av en Multimodal Kritisk Diskursanalys (MCDA) för att undersöka hur reality-showen Biggest Loser Sverige 2018 framställer överviktiga. Syftet med studien är att analysera hur seriens finalister framställs när dem är överviktiga respektive när dem är normalviktiga, samt undersöka ifall viktstigmatiserade attityder kommer till uttryck i programmet. Studiens teoretiska ramverk utgår från fältet hälsokommunikation, med fokus på stigmatiseringsteorin och stigmatiseringsprocessen. I analysen undersöks utvalda delar av Biggest Loser Sverige 2018 utifrån olika analysbegrepp hämtade från MCDA. Analysresultatet visar att programmet innehåller viktstigmatiserade attityder genom att finalisterna som överviktiga framställs som olyckliga och lata, iklädda för tighta kläder och ätandes ohälsosam mat. Dessutom filmas de utifrån kameravinklar som gör att deras kroppar ser större ut, samtidigt som ljussättningen är mörk och dyster. När finalisterna är normalviktiga framställs dem som lyckliga, självsäkra och iklädda figursydda kläder. De filmas dessutom utifrån kameravinklar som gör att deras kroppar ser mindre ut, tillsammans med en ljus ljussättning som framhäver deras kroppar på ett exklusivt sätt. Avslutningsvis i studien diskuteras hur den stora skillnaden i framställandet av finalisterna skapar viktstigmatiserade attityder genom att ge en diskriminerande bild av överviktiga människor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)