När lönsamheten går under jord : En fallstudie på ett tech-företags kundrelationer och kundlönsamhetsbedömningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka ett high-tech företag och hur dess kundrelationer ser ut samt vilken typ av lönsamhetsbedömningar företaget gör på dess kunder som är low-tech företag. Uppsatsen utgår från det teoretiska ramverk som Lind och Strömsten (2006) arbetat fram om kundrelationer och tillhörande lämpliga kundlönsamhetsanalyser. En utforskande fallstudie genomfördes där kundrelationernas tekniska och organisatoriska gränssnitt undersöktes. Detta gjorde det möjligt att fastställa vilka typer av kundrelationer som företaget har. Företaget tar i beaktande kundens värde som en referens när de analyserar kunden, något som påminner om kundvärderingsanalys. Resultatet tyder på att Lind och Strömstens (2006) ramverk inte gör sig lämpligt för ett relativt nystartat företag som är i en expansionsfas. Studien lämnar ett teoretiskt bidrag om hur hur high-tech-företag väljer att genomföra sin kundlönsamhets analys på low-tech-kunder. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)