"Mycket plugg och ingen motivation" : Gymnasieelevers fysiska aktivitet under ett år av distansundervisning och inställd idrottsverksamhet

Detta är en Master-uppsats från Uppsala universitet/Folkhälsovetenskap

Sammanfattning: Fysisk aktivitet minskar risken för flertalet folksjukdomar och enligt WHO är fysisk inaktivitet den ledande orsaken till global dödlighet. Efter att WHO den 11 mars 2020 deklarerade att det nya coronaviruset var en pandemi följde flertalet åtgärder för att begränsa smittspridningen i Sverige med bland annat distansundervisning och begränsad organiserad idrott. Syftet med studien var att undersöka gymnasieelevers (16–19 år) självskattade fysiska aktivitet under coronapandemin. Studien gjordes som en tvärsnittsstudie med en webbenkät riktad till gymnasieelever i region Stockholm. Analys gjordes genom chi-två test och multivariat regressionsanalys. 75 gymnasieelever besvarade enkäten. Omkring en tredjedel uppgav att de var medlem i en idrottsförening och tre av fyra uppgav att de brukade träna på egen hand innan pandemin. I genomsnitt uppgav gymnasieeleverna 209 aktivitetsminuter per vecka vilket innebär att de knappt når upp till hälften av den mängd fysiska aktivitet som WHO rekommenderar. Coronapandemin och dess restriktioner tycks ha påverkat gymnasieungdomar i Stockholm negativt. Över hälften uppger att de har minskat sitt idrottsdeltagande och sin fysiska aktivitetsgrad och anger inställd idrott samt brist på motivation och ork som orsak. Resultaten pekar på vikten av tidiga insatser för att främja ungdomars fysiska aktivitetsvanor. För framtida studier vore det intressant att följa de långvariga effekterna av coronarestriktionerna på ungdomarnas levnadsvanor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)