Inskolning ur ett pedagogperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med vår studie är att få kunskap om hur förskolans personal med sin kompetens och erfarenhet och med verksamhetens innehåll bidrar till att skapa bästa möjliga förutsättningar till en trygg anknytning i barns inskolning. Vi sökte tidigare forskning som har gjorts med liknande studier för att kunna fylla kunskapsluckor rörande inskolningsprocesser ur pedagogers perspektiv. Forskning som vi fann behandlar inskolning där avsikten var att få en förståelse för pedagogernas val av arbetsmetoder, vilka strategier och anpassningar som görs för att trygghet och anknytning ska skapas. Genom transkribering av semistrukturerade intervjuer fick vi ett rikt material som vi kunde analysera. Som analysverktyg av vår insamlade empiri har vi använt oss av anknytningsteori, omsorgsetik och relationskompetens för att lättare förstå materialet samt pedagogers förhållningssätt och hur de kan påverka barns inskolning.Studiens resultat visar att oavsett vilka arbetsmetoder pedagogerna använder vid inskolning sker anpassningar efter barnets behov och vårdnadshavarnas önskemål. Relationer i ett ömsesidigt samarbete med tillit och trygghet värderas högt av pedagogerna där det uppges underlätta separationer för både barn och vårdnadshavare, vilket också kan göra det lättare för barnet att knyta an till andra personer. Att kunna vara normkritisk som pedagog och reflektera över sitt förhållningssätt tycks vara en förmåga som krävs för att kunna göra anpassningar i inskolningsmetoderna då det är människor med olika behov och förutsättningar pedagogerna arbetar med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)