Avtalsviten i offentligt upphandlade entreprenader - särskilt om parternas förhandlingsutrymme

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: Inom entreprenader är det vanligt med viten som del av parternas avtal. Ofta är de införda som villkor för att hålla tider, kvalitet och arbetsmiljö. Vitets funktion i avtalet är att i förväg avtala om påföljd vid avtalsbrott. Fördelen är för beställarens del är att beloppet inte behöver styrkas såsom vid skadeståndsanspråk, och en konkret skada behöver inte ha uppstått. För entreprenörens del är fördelen med vite att påföljder vid avtalsbrott kan beräknas på förhand, vilket gör risker mer kalkylerbara. Det finns även risker med viten när rättsläget undersöks. Vid skada kan vitet få en begränsande effekt på skadeståndet, såväl som att det inte behöver utesluta en kombination med skadestånd. Vad som gäller avgörs från fall till fall genom tolkning av parternas avtal och saknar in dubio regel. Viten kan jämkas enligt 36 § AvtL, men det finns även avtalade jämkningsgrunder i standardavtalen AB 04 och ABT 06. Avtalsrelationer bygger på att parterna, istället för att driva alla tvister till domstol, kan hitta egna lösningar och förlikningar. En sådan lösning kan vara att efterge en uppkommen vitesrättighet på affärsmässig grund. Då ena parten är en offentlig beställare uppstår begränsningar i dennes möjlighet att efterge uppkomna rättigheter. Åtgärder som innebär att avtalets innehåll ändras kan bryta mot upphandlingslagstiftningen och leda till ogiltighet. Möjlighet att ändra villkor måste framgå av upphandlingsdokumenten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)