Second hand: Ofräscht och billigt : En kvalitativ studie om gymnasieelevers attityder till second hand-köp inom modehandeln

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Second hand har genomgått olika faser sedan många år tillbaka och har med tiden ändrat status för konsumenten. Idag kan second han bäras med omtanke för miljön och hållbar konsumtion eller som en modetrend. Idag har det utvecklats fler second hand-verksamheter som möter den allt mer miljömedvetna konsumenten. Tidigare forskning har givit kunskap om olika barriärer och motiv kopplat till second hand, men inte satt dessa barriärer och motiv i relation till köpprocessen. I vår studie tillämpar vi “teorin om planerat beteende” och analyserar gymnasieelevers resonemang kring barriärer och motiv i förhållande till köpprocessens olika steg. Genom att studien tillämpar dessa perspektiv, bidrar det därmed till en djupare förståelse om gymnasieelevers attityder och beteenden. Syftet med studien är att identifiera gymnasieelevers attityder till att handla second hand samt identifiera barriärer och motiv till att konsumera second hand. Resultatet från studien tillhandahåller följaktligen en ökad kunskap till befintliga second hand-verksamheter om gymnasieelevers attityder till att handla second hand i syfte att utveckla verksamheten. Studiens valda metod är en kvalitativ ansats där semi-strukturerade intervjuer genomfördes med gymnasieelever via videoplattformen Zoom. Totalt 18 elever intervjuades i tre olika skolklasser i Västra Götaland. Sex elever från varje klass deltog i studien. De mest framträdande motiven till att gymnasieelever väljer att handla second hand är det “överkomliga priset” samt “omtanke för miljön” och de mest framträdande barriärerna till att inte vilja handla second hand är “kontaminerade kläder”, “begränsat utbud och tillgänglighet”, “oinspirerade butiksmiljöer” samt “grupptryck”. Motiven och barriärerna sätts i relation till köpprocessen och det visar sig att “överkomligt pris” och “kontaminerade kläder” identifieras i samtliga steg i köpprocessen. Studiens slutsatser är att ett attityd-beteendegap har identifierats hos gymnasieelever samt att barriärer och motiv kan placeras i köpprocessens olika steg. Även storlek på stad påverkar vilken attityd en gymnasieelev har till second hand-köp. Rekommendationer utifrån studiens resultat tyder på att second hand-verksamheter behöver förbättra och effektivisera sin marknadsföring, öka tillgängligheten av butiker för att nå fler konsumenter samt att utveckla butiksatmosfären till en attraktiv miljö för den unga konsumenten. Vår studie bidrar med kunskap om hur gymnasieelever resonerar om barriärer och motiv i köpprocessens olika steg. Kunskapen kan inte generaliseras på grund av studiens begränsade urval och för framtida forskning rekommenderas därför ett bredare urval av respondenter med större geografisk spridning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)