När vårdgivaren och vårdtagaren inte förstår varandra. En kvalitativ studie om vårdpersonalens upplevelser av arbetet med äldre med annan etnisk bakgrund på kommunala äldreboenden.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Socialhögskolan

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med den här studien var att undersöka hur vårdpersonalen på äldreboenden upplever arbetet med äldre med annan kulturell och/eller språklig bakgrund utifrån kommunikation, förståelse och möjlighet att tillgodose behov. Syftet var även att lyfta fram rådande svårigheter inom omsorgsgivandet till äldre invandrare över 65 år. Metoden som användes var kvalitativa, semistrukturerade intervjuer som genomfördes med fyra vårdpersonal i ett äldreboende. Resultatet visade att respondenterna fann språket som ett hinder i arbetet med äldre invandrare. De äldre som talade svenska hade respondenterna inte problem med, i jämförelse med äldre som inte talade svenska. Språket påverkade kommunikationen och därmed förståelsen mellan dessa två parter. Respondenterna hittade alltid på lösningar och metoder för att lättare kunna kommunicera med de icke svensktalande, detta såsom kroppsspråk, listor på ord den äldre brukar säga på sitt modersmål etc. Språksvårigheten och bristen på kommunikationen påverkade trots det tillgodoseendet av äldre invandrares behov. Enligt respondenterna kunde den icke svensktalande äldre känna sig isolerad då de flesta aktiviteter på boendet styrdes av kommunikation. Respondenterna ansåg att det var viktigt att utveckla arbetet med äldre invandrare. Utbildning och mångkulturell vårdpersonal önskades. Liksom mer forskning kring vårdpersonalens upplevelser i arbetet med äldre invandrare. Nyckelord: Äldre invandrare, etnicitet, kommunikation, intersektionalitet, vårdpersonals upplevelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)