Optimized planning at a food terminal

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Sammanfattning: Bring Frigo transporterar och distribuerar kylda och frysta livsmedel inom Sverige och övriga Norden genom ett temperaturkontrollerat nätverk av fordon, kyllager, fryslager och terminaler. En av Bring Frigo:s terminaler är belägen i Linköping dit livsmedel som ska distribueras till eller från Östergötland ankommer för att lastas om mellan fjärr- och distributionsbilar. Idag räcker kapaciteten på terminalen i Linköping precis till för att kunna hantera det flöde av livsmedel som passerar genom terminalen. Då Bring Frigo nyligen ingått en affär med en större svensk matgrossist om att distribuera matgrossistens livsmedel inom Östergötland i sitt befintliga transportnätverk behöver terminalens kapacitet utökas för att detta ska vara möjligt. I samband med denna förändring vill Bring Frigo passa på att ta fram riktlinjer för hur omlastningsprocessen kan optimeras. Bring Frigo önskar erhålla riktlinjer för vart livsmedlen temporärt ska placeras inne i terminalen under omlastningsprocessen och hur lastbilar ska tilldelas lastkajer så att transportsträckan inne i terminalen hålls så kort som möjligt. Som ett första steg för att besvara var livsmedlen temporärt bör placeras inne i terminalen utformades en intern layout över den tilltänkta ombyggda terminalen. Därefter utvecklades och implementerades en heuristik som, utifrån den framtagna layouten och historiska data över livsmedelsflödet genom terminalen, tog fram var olika livsmedel temporärt bör placeras inne i terminalen och hur tilldelningen av lastkajer bör ske så att erfordrad transportsträcka hålls så kort som möjligt under omlastningsprocessen. Med hjälp av de resultat som erhölls från heuristiken formulerades specifika riktlinjer för respektive arbetsdag. Riktlinjerna för respektive dag delades vidare in i två olika nivåer beroende på om dagen kategoriserades som en dag med normal eller hög arbetsnivå utifrån totala antalet lastbärare som förväntas passera terminalen den aktuella dagen. Slutsatsen av studien är att de riktlinjer som utformats för omlastningsprocessen på terminalen bör reducera den erfordrade transportsträckan av livsmedel inne på terminalen och på så sätt effektivisera omlastningsprocessen, men att detta inte kan säkerställas i och med att historiska data använts som indata till heuristiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)