Försvarsmaktens blivande officerare - den kritiskt granskande praktikern : En fallstudie om lärande vid den grundläggande officersutbildningen vid Militärhögskolan Karlberg

Detta är en Master-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att bidra med kunskap om den grundläggande officersutbildningens betydelse för kadetters lärande. Studien är en kvalitativ fallstudie där en explorativ ansats med en etnografisk undersökningsdesign har använts. Forskningsprocessen har involverat deltagande observationer och intervjuer i både ett akademiskt och ett militärt sammanhang. Studien har velat besvara frågor om hur utbildningen organiseras, hur aktörer kommunicerar och samspelar, vilka förväntningar de har på utbildningen samt hur de upplever den. I resultaten har det framkommit att den grundläggande officersutbildningen är komplex, genom att den omfattar två sammanhang som skiljer sig så tydligt åt att man kan tala om två olika kontext. Resultaten har visat att utbildningen tycks involvera två dimensioner av lärande: dels kunskapsinhämtning, dels en fostrande socialiseringsprocess in i ett militärt meningssammanhang som kadetterna ska komma att verka i framöver. Ett av huvudfynden har varit att kadetter tycks delta i utbildningen på väldigt olika sätt, varför fokus har varit att studera lärande genom kadetters olika sätt att delta i utbildningens sociala processer. Dessa har visat sig innehålla ett antal motstående förväntningar, som kadetterna verkar förhålla sig till på olika sätt. Studiens huvudsakliga slutsatser är att kadetters sätt att delta i utbildningens sociala processer tycks vara av avgörande betydelse för lärandet, samt att lärandet förefaller ske inom ramen för kontinuerligt pågående sociala processer, där villkor, lärprocesser och utfall på olika sätt påverkar, kompletterar och är beroende av varandra. Utbildningens organisering tycks dock innebära en del utmaningar gällande hur de två kontextens sociala praktiker gemensamt ska kunna främja kadetters deltagande och deras upplevelser av autonomi, handlingsutrymme och kontroll, och därmed främja de lärprocesser och dimensioner av lärande som utbildningsanordnaren har tänkt. Den yrkesidentitet och kompetens som officersprofessionen kräver tycks inkludera en analytisk kompetens, som inte ska särskiljas från den militära praktiken utan ses som en del av den.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)