Kan en visualisering av studerad tid öka studiemotivationen hos en högskolestudent?

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

Sammanfattning: Det som ska undersökas i denna fallstudie är ifall visualisering av studerad tid kan öka motivationen hos en högskolestudent att studera på högskola. I denna uppsats definieras studietillfällen som schemalagda föreläsningar och övningar, eller självorganiserade studiepass. Kopplingen mellan motivation och visualisering av tid lagt på träning i gym har tidigare undersökts. Vi bygger vidare på det och undersöker ifall det finns ett liknande samband med mängden tid nedlagd på studier och motivationen att studera vid högre utbildning. Frågan är av intresse för främst utvecklare av lärplattformar, då ifall att fallstudiens resultat skulle tyda på att visualisering av tid nedlagt på studier orsakar en ökad motivation skulle det vara värdefullt att implementera i lärplattformar. Vidare, är frågan av intresse för studenter eftersom det skulle kunna öka deras studiemotivation. Fallstudien inleddes med att 28 studenters motivation mättes, för att få fram ett referensvärde. Därefter fick studenterna under en tvåveckorsperiod dagligen logga den tid de lagt på studier. Utöver det fick studenterna dagliga uppdateringar med stapeldiagram som visuellt representerade den loggade tid de dagligen lade ner på sina studier. Därefter mättes deras motivation återigen, som sedan jämfördes med den inledande mätningen. Resultatet visade att det fanns en signifikant skillnad i två av de sju motivationsskalorna i “Academic Motivational Scale”, den inre motivationen att prestera och den yttre introjicerade motivationen. Detta styrker tidigare studier som visat en koppling mellan visualisering av en elevs nedlagda tid på avklarade moment och elevens prestation i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)