Läroplanen – i behov av ett förtydligande? En studie om införandet av undervisningsbegreppet i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Vårt syfte med denna studie är att synliggöra föreställningar kring huruvida förskolans uppdrag kan komma att förändras med fokus på begreppet undervisning som införs i förslaget till den senaste reviderade läroplanen för förskolan.Vi har i det här arbetet valt att fokusera på att synliggöra föreställningar hos aktörer som innehar befattningar på styrnings- och ledningsnivåer inom förskolans organisation. För att inhämta empiri till vår studie valde vi att genomföra semistrukturerade intervjuer vilka gav utrymme för följdfrågor och intressanta resonemang. Resultatet av intervjuerna baseras på sex respondenters deltagande, verksamma i två olika kommuner och med olika yrkesroller inom förskolan.Studiens teoretiska utgångspunkt är socialkonstruktionism vilken betonar att genom ett pågående thesocialt samspel mellan människor skapas en social verklighet som ständigt förändras utifrån människornas olika erfarenheter.Studiens resultat visar på att ett införande av begreppet undervisning i läroplanen skulle kunna innebära en förhöjd kvalitet i verksamheten tillsammans med större kompetens och en ökad status för yrkesrollen som förskollärare. I empirin framkommer även en variation som visar på att det finns tveksamheter till innebörden av undervisning i förskolan eftersom det kan tolkas som att undervisning redan förekommer i den nuvarande förskoleverksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)