Rätten till kommunikativ delaktighet : en studie om miljöns betydelse för utvecklingstörda elever

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Syftet med denna studie var att undersöka miljöns betydelse för barn i språkliga svårigheter i särskolan utifrån ett delaktighetsperspektiv. Studien består dels av en kunskapsöversikt i vilken jag utifrån litteratur redogör för olika begrepp knutna till området, dels av en intervjuundersökning. Studien besvarar min första frågeställning: vilken betydelse har miljön för barn i språkliga svårigheter? Min slutsats är att den kommunikativa miljön är avgörande för barns utvecklig och lärande. När det gäller barn i språkliga svårigheter, är det viktigt att valda alternativa kommunikationssätt finns med i barnets vardag i all kommunikation, och att för barnet viktiga vuxna behärskar det alternativa kommunikationssättet. För att uppnå mitt syfte var min andra frågeställning: hur hanterar och uppmärksammar lärare i särskolan barn i språkliga svårigheter? För att få svar på min frågeställning har jag valt att intervjua sex lärare i två kommuner i Mellansverige. Resultatet av studien visar att hur pedagoger betraktar utvecklingsstörning i förhållande till kommunikation/delaktighet, har betydelse för hur man utformar verksamheten. Sammanfattningsvis visar studien att det finns behov av utvecklingsarbete omkring den kommunikativa miljön för barn med utvecklingsstörning eftersom det är i den kommunikativa förmågan som utvecklingsstörningens konsekvenser avgörs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)