Den lilla butikens kamp mot de perifera jättarna : En analys av ICA Supermarket Torgkassens miljöprofilering och dess styrka

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Stora köpcentrum i utkanter av städer drar till sig innerstadens kunder då de erbjuder lägre priser. Detta ökar pressen på mindre, centralt belägna butiker då de riskerar att konkurreras ut och därmed hotas även utvecklingen av städers centrum. Syftet med denna uppsats är att utröna hur väl ICA Torgkassen, en mindre centralt belägen daglivarubutik i Uppsala, lyckats med implementeringen av sin unika differentieringsstrategi, och om strategin påverkar kundunderlaget. I det teoretiska avsnittet behandlas olika konkurrensstrategier och teorier för marknadsföring. Vi har valt att kombinera McCarthys modell ”Marknadsföringsmixen” med Philip Kotlers modell ”Differentieringens styrka” i en ny modell för analys. Det empiriska avsnittet behandlar data vi samlat in genom en kvalitativ intervju med en av ICA Torgkassens ägare, en personalenkät och en kvantitativ kundenkät. ICA Torgkassen har gjort det medvetna valet att differentiera sig genom miljöprofilering. Undersökningsresultaten visar att endast 18 procent av butikens kunder hört talas om miljöprofileringen, detta tyder på att differentieringen kan bli starkare. Svagheterna har i denna undersökning visat sig, till största delen, bero på bristande marknadsföring samt dålig utbildning av personalen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)