"Fantomen har tusen ögon och tusen öron", det borde skolan också ha : Effektiva preventiva och behandlande insatser mot mobbning i skolmiljö

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka vilka preventiva och behandlande effektiva insatser det finns för att motverka mobbning i skolmiljö. Redan under tidigt 70-tal började mobbning betraktas som ett socialt problem. Än idag är mobbning i svenska skolan ett återkommande problem där allt fler upplever att de är utsatta. För att besvara studiens frågeställningar används en kvalitativ ansats i form av litteraturstudie, med en analytisk kartläggning av effektiva insatser för de som utsätter andra samt de som är utsatta. Studien utgår från pionjären Dan Olweus teoretiska grund om mobbning, som beskriver beteenden hos de som utsätter och de som är utsatta, samt i vilka miljöer de typer av beteenden frodas och motverkas. Studien visar att miljöer som har tydliga gränssättningar mot mobbning, är effektiva i motverkandet av att utsätta andra samt upplevelsen av att vara utsatt. Samtliga miljöer som elever befinner sig i bör inkluderas i arbetet mot mobbning. Även samtliga aktörer, alltså lärare, föräldrar, mobbare, mobbade och åskådare borde involveras i arbetet. Miljöerna bör även guida elever i att utveckla sin förmåga att reflektera och öka empatin för andra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)