Köttlådor : en studie om beslutsprocessen bakom direktförsäljning av nötkött

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Efter decennier av krympande volymer, med hård konkurrens och låga avräkningspriser, har svensk nötköttsproduktion gjort en vändning. Den växande efterfrågan på premium- och kvalitetskött gynnar mångfalden inom produktionen och innebär nya möjligheter för producenter att skapa lönsamhet i sina verksamheter. En strategi för att öka värdet på sina djur kan vara att bredda verksamheten vertikalt i livsmedelskedjan och återta förädling och försäljning direkt till konsument. Allt fler producenter väljer att återta sina djur från slakterier och sälja genom en så kallad köttlåda. Syftet med denna studie är att skapa förståelse för varför lantbrukare väljer att distribuera sin produkt genom försäljning av köttlådor samt att identifiera vilka motivationsfaktorer som ligger till grund för beslutsfattandet. För att skapa en djupare förståelse inom ämnet har en multipel fallstudie tillämpats. Empiri har insamlats genom personliga intervjuer med fem fallgårdar vilka bedriver ekologisk dikoproduktion baserat på köttras. Studien visar att ekonomisk lönsamhet var den primära faktorn till beslutet av köttlådor. Beslutsfattandet baserades främst på en intuitiv metod där processen grundats i osäkerhet och implementeringen skett inkrementellt. Lantbrukarnas motivation till försäljningen utvecklades under tidens gång. Idag bidrar försäljningen till fler motiv än vad de flesta producenter från början kunnat tänka sig. Faktorer som stabil inkomst, en social arbetsplats, möjlighet att leva ut sin passion, yrkesstolthet, bättre kvalitetssäkring, utlopp för kreativitet, glädje och prestige har fått stor betydelse. Dessa faktorer utgör idag en betydelsefull del av köttlådan och för fortsatt försäljning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)