Soft Center : De komplexa föreställningarnas affär

Detta är en Magister-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för ekonomi och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Den 22 mars 2000 gick det ut ett pressmeddelande om att Wilh. Sonesson AB tecknat en avsiktsförklaring med Ronneby kommun om att köpa Soft Center i Ronneby. Frågeställning: Vilka är de empiriska data som rör affären? Hur ser aktörerna på affären? Vad innebär aktörernas föreställningar för affären? Syfte: Syftet är att utifrån våra frågeställningar belysa affären mellan Wilh. Sonesson och Ronneby kommun och därmed hjälpa affärens aktörer att inse vad som krävs för att affären skall bli lyckosam. Avgränsningar: Vi koncentrerar oss på det abstrakta innehållet i affären ge-nom att undersöka vilka föreställningar om affären de olika aktörerna har. Metod: I denna kvalitativa undersökning har vi genomfört intervjuer med personer från Wilh. Sonesson, Soft Center och Ronneby kommun för att få en bred bild av affären. Slutsatser: Detta är en komplex affär som bottnar i olika föreställningar knutna till Soft Center. Föreställningarna i sin tur är direkt av-görande för att affären kommit till stånd. Vi har funnit att ak-törernas föreställningar om affären är samstämmiga på många punkter. Skillnader i verklighetsuppfattningar kan dock leda till problem och det är viktigt för affärens aktörer att upp-märksamma dessa eventuella skillnader då detta annars kan leda till att affären utvecklas ogynnsamt för de involverade parterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)