KOLLEGA, PEDAGOG ELLER EXPERT - vad förväntas av en superanvändare?

Detta är en Master-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Studien har följt inledningen av införandeprocessen av ett nytt IT-stöd på tre kommunala gymnasieskolor med fokus på superanvändarnas roll i och för implementeringen. Genom en metodtriangulering bestående av intervjuer, enkäter samt observationer har organisationens och slutanvändarnas förväntningar på superanvändarna, vilka superanvändarna är samt vilka förutsättningar de fått, undersökts med målet att få svar på huvudfrågan: Hur svarar superanvändarnas kompetenser och egenskaper mot organisationens respektive slutanvändarnas förväntningar och de givna ramarna? Detta har gjorts utifrån ett teoretiskt ramverk bestående av Dreyfus teorier om förtrogenhetsnivåer samt ifrågasättande av dessa, teorier kring PCK (pedagogical content knowledge), kollegialt lärande samt en definition och presentation av begreppet superanvändare. Resultaten visar att det finns en uppdragsbeskrivning för vad som förväntas av superanvändarna. Denna har dock inte kommunicerats ut i organisationen och superanvändarna är osäkra på vad deras uppdrag innebär. Både slutanvändare och superanvändare är positivt inställda till såväl datorer och digital teknik som till det nya IT-stödet. Samtliga värdesätter dessutom att utbildningen i det nya IT-stödet sker inom arbetslaget. Enligt teorierna är en tydlig ledning och planering av största vikt vid en teknikimplementering, men också att en positiv attityd och engagemang hos superanvändarna och slutanvändarna kan överbrygga en otydlig implementeringsstruktur. Den slutsats som kan dras är att implementeringen i det studerade fallet har goda möjligheter att lyckas tack vare den övervägande positiva inställningen och det engagemang hos såväl superanvändare som slutanvändare som resultaten påvisat. Åtminstone till en början. För ett stabilt och hållbart resultat bör superanvändarrollen, enligt teorierna om superanvändare, göras till ett permanent inslag i organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)