Medvetna boksamtal

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Bilderböcker kan skapa engagemang och beröra läsaren och kan därför användas för att ge elever möjlighet att utveckla samhörighet samt förmåga att sätta sig in i andras perspektiv. I ett boksamtal får eleverna möjlighet att sätta ord på tankar och känslor som uppstår vid läsning. Forskningsöversiktens syfte är att lyfta fram hur bilderboksamtal kan främja mångfald för att ge yngre elever möjligheter till identifiering och perspektivtagande. Syftet mynnar ut i frågeställningarna: Hur uttrycker yngre elever inferensskapande om mångfald? Vilken betydelse har läraren i bilderboksamtalet? Hur påverkar bokvalet bilderboksamtalet? För att besvara studiens frågeställningar och uppnå dess syfte har vetenskapliga studier om boksamtal, bilderböcker och mångfald tagits fram, analyserats och sammanställts. I resultatet framgår att upprepad högläsning av samma bilderbok stöttar elever att göra djupare inferenser. Forskningen uppmärksammar att autentiska bilderböcker bör används för att eleverna ska få en sanningsenlig bild av olika kulturer och familjestrukturer. Analysen pekar också på olika dilemman som kan uppstå i boksamtalet gällande identifiering, lärarens bemötande och förhållningssätt samt vad eleverna vill samtala om. Utifrån resultatet och tidigare forskning om läsförståelse och bilderböcker dras slutsatsen att läraren, förutom att göra ett medvetet och kritiskt bokval, själv måste inta ett normkritiskt förhållningssätt för att skapa ett medvetet boksamtal där eleverna gör inferenser kring mångfald. Utifrån uppmärksammade kunskapsluckor i analysen kan vidare forskning fokusera ännu mer på lärarens bemötande av elevernas tankar i boksamtalet. Intervjuer kan även genomföras med elever om hur deras föreställningar om mångfald kommer till uttryck utifrån deltagande i boksamtal. Några didaktiska implikationer som lärare kan ta med sig är att undervisningen bör innehålla mycket läsning och samtal där lärare inte är rädda för att ta upp mångfald och olikheter, samtidigt som det är viktigt att belysa likheter mellan människor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)