Lärandemålens förmedlande och mottagande inom ämnet idrott och hälsa

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Daniel Norman; [2019]

Nyckelord: Lärandemål; inlärningsstil; sinnespreferens;

Sammanfattning: Det finns flera studier som har undersökt om lärare förmedlar lärandemål till sina elever i ämnet idrott och hälsa, men färre har undersökt hur de förmedlas. Denna undersökning fokuserar därför på att ta reda på hur lärandemålen förmedlas till eleverna i ämnet. Detta genomfördes med en observationsstudie av lärare som visade att den vanligaste metoden lärare använder för att förmedlar lärandemål på var via auditiv kommunikation, det vill säga att läraren pratar till eleverna. I denna studie undersöktes även hur eleverna föredrar att ta emot information, det vill säga deras preferenser och hur de fördelar sig. Detta genomfördes genom en enkätstudie på elever som visade att elever i störst utsträckning föredrar att motta information auditivt. Därefter jämfördes resultatet från observationsstudien av lärarna med resultatet från enkätundersökningen av eleverna. Det visade sig att den vanligaste metoden som lärare förmedlade lärandemålen på, överensstämde med den sinnesintryckpreferens som elevernas i störst grad föredrog att mot ta information med. Studien visar även att det är vanligt att elever har en visuell preferens som i mindre utsträckning tillgodoses av lärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)