Kritiska händelser i inköpsprocessen : en studie av de faktorer som skapar konsumentvärde

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Dagens konsumenter har många valmöjligheter vilket leder till ökad konkurrens mellan företagen på marknaden. Ett effektivt sätt för ett företag att minska konkurrensen är att försöka skilja sig från mängden genom profilering. Företaget behöver då ha en nisch samt en kännedom av den målgrupp som de inriktar sig på för att på så sätt veta vad målgruppen efterfrågar. Det krävs även för företaget att erbjuda rätt varor, i rätt kvalitet, med rätt pris och leverera dem i rätt tid. De ovannämnda faktorerna skapar tillsammans konsumentvärde vilket är det slutgiltiga målet.Syftet med vår rapport är att undersöka, beskriva och analysera de kritiska händelserna i inköpsprocessen, för att ta reda på vilka faktorer som skapar konsumentvärde utifrån ett inköpsperspektiv samt ett marknadsperspektiv. I undersökningen har vi använt oss av kvalitativ metod i form av personliga intervjuer med tre olika företag samt en kvantitativ metod i form av konsumentenkäter, därav 30 konsumenter deltog i undersökningen.Vi har berört olika ämnesområden i vår teoretiska referensram genom en skildring av relevanta teorier och modeller som underlag för undersökningen som i sin tur legat till grund för vår analys och slutsatser.Slutsatserna som vi har kommit fram till är att det är alla de kritiska faktorerna såsom pris, kvalité, service, design, trendighet och timing som tillsammans skapar konsumentvärde. Dock kan vissa faktorer vara mindre viktiga beroende på typ av produkter. Nischade företag erbjuder oftast icke priskänsliga varor då det är andra faktorer såsom design, kvalité och service som anses vara mer viktiga. Ett företag bör inse att alla faktorerna är betydelsefulla när de sätts in i ett sammanhang. Således är alla stegen i inköpsprocessen är lika kritiska och betydande för att slutresultatet, det vill säga konsumentvärde skall uppnås.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)