Matematik + idrott & hälsa = : En studie om möjligheter att integrera matematikämnet med idrottsämnet i de tidiga skolåren

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

Sammanfattning: Syftet med den här studien var att få reda på vilka möjligheter det finns att integreramatematikämnet med idrottsämnet. För att uppnå det så formulerades en övergripandefrågeställning med fyra delfrågor, detta gjordes med stöd i teorierna pragmatismen och detsociokulturella perspektivet. För att svara på forskningsfrågorna så planerades och genomfördesfyra intervjuer med lärare som alla har någon erfarenhet av att integrera matematikämnet medidrottsämnet. Inför intervjuerna så gjordes förberedelser genom att läsa och skriva om tidigareforskning om idrott/rörelse blandat med matematik. Även forskning om omkringliggande temansåsom allmän ämnesintegrering och betydelsen av rörelse och fysisk aktivitet för elever och förinlärning. Intervjuerna genomfördes via video och de fyra lärarna delade med sig av sinaerfarenheter, uppfattningar och tankar kring arbetssättet integration mellan matematikämnet ochidrottsämnet. Resultaten visar på att det finns goda möjligheter att jobba med ämnesintegrationmellan matematikämnet och idrottsämnet. Bland annat presenteras en mängdlektionsbeskrivningar och arbetsmoment som lärarna delat med sig av. Det presenteras ävenvilka uppfattningar och erfarenheter som lärarna har kring att arbeta med att integreramatematikämnet och idrottsämnet. Slutligen förs en diskussion där resultaten sammankopplasmed den tidigare forskningen och den teoretiska bakgrunden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)