Frågan om ansvar när automatiserade körningssystem i bilar orsakar olyckor

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Denna uppsats behandlar förarens straffrättsliga ansvar vid olyckor som orsakas av automatiserade körningssystem i bilar. De frågor som ställs är hur ansvarsfrågan i fall med automatiserade körningssystem i bilar ska bedömas utifrån gällande rätt och hur frågan kan komma att behandlas i framtiden utifrån utredningar på området. Uppsatsen börjar med en genomgång av den gällande rätt på straffrättens område som kan tänkas vara relevant för fall med automatiserade körningssystem. I denna del klargörs det att det är brott som begås genom oaktsamhet som blir relevanta, inte brott som begås genom uppsåt. Efter detta tillämpas denna gällande rätt på ansvarsfrågan för automatiserade körningssystem i bilar. I denna tillämpning uppmärksammas skillnaden på fall där gärningspersonen genom underlåtenhet är oaktsam genom att inte ingripa och ta över körandet från det automatiska körningssystemet för att förhindra en olycka och fall där gärningspersonen genom en handling, att aktivera det automatiska körningssystemet, agerar oaktsamt. Uppsatsen går sedan vidare till att gå igenom förslag på framtida lösningar av ansvarsfrågan som hämtas från en SOU och en rapport från VTI. SOU:n handlar om testkörningar av fordon med automatiserade körningssystem och presenterar en lösning på ansvarsfrågan när det kommer till testkörningar och kommer fram till att personen som ansökt om tillstånd för testkörningen bär det straffrättsliga ansvaret. Rapporten från VTI presenterar en modell för hur ansvarsfrågan ska behandlas. Denna modell går ut på att så kallade vägtrafikledningscentraler, som kommunicerar med förare av fordon med automatiserade körningssystem, ska etableras i Sverige och deras uppgift är att bestämma om föraren får aktivera det automatiska körningssystemet eller ej efter att de diagnostiserat körningssystemet och kommit fram till att det är säkert att användas. Om personen i vägtrafikledningscentralen beviljar aktiverande av systemet när detta inte borde skett, antingen genom uppsåt eller oaktsamhet, gör personen sig skyldig till ett nytt speciellt brott som föreslås införas som kallas framkallande av fara för trafiksäkerheten. Uppsatsen fortsätter med en jämförelse av de olika lösningarna på ansvarsfrågan och en diskussion om vissa av de problem som kan uppstå vid tillämpningen av de olika lösningarna. Uppsatsen avslutas med en återkoppling till frågeställningarna där slutsatsen är att förutsättningarna finns för att bedöma fall där automatiserade körningssystem orsakat olyckor genom gällande rätt på ett godtagbart sätt, men att området är i behov av ny lagstiftning och praxis.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)