Direktmarknadsföring via sociala medier : Sambandet mellan relation och personlig integritet

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Bakgrund:För företag är sociala medier en stor marknadsföringsplats som blir allt viktigare. Samtidigt som detta, utifrån ett företagsperspektiv upplevs som en effektiv marknadsföringskanal, så är det inte säkert att konsumenter ser det på detta viset då detta kan inkräkta på deras personliga integritet.                             Syfte:Syftet med rapporten är att förklara hur relationen mellan konsument och företag kan förstärkas genom direkt marknadsföring via sociala medier samt vilken roll den personliga integriteten har i samband med detta. Teori: Studien har sin utgångspunkt inom den personliga integriteten och den personliga nyttan som direktmarknadsföring bidrar till. Forskningen visar även detta genom ett företagsperspektiv, vad de använder för marknadsföringsstrategier. Metod: Insamlingen av resultatet har skett med hjälp av en kvantitativ undersökning i form av en enkät, antalet respondenter som deltog var 70 individer. Den tidigare forskningen gjorde det möjligt att associera svaren från enkäten till vad respondenterna ser för nytta med direktmarknadsföring samt vad deras ställning är till den personliga integriteten. Analys:I resultatet visar det sig att ett samband finns mellan obehag och den personliga integriteten. De framkommer också att konsumentens oro minskar genom att skapa en stark relation till företaget. Slutsats:Studien visar att den relationen konsumenterna har till företaget spelar en stor roll gällande deras personliga integritet. Känner konsumenten att de har en stark relation till företaget är de större chans att de litar på att lämna ut sina personuppgifter till företaget. Har de en liten eller ingen relation är det större chans att de känner en viss oro kring intrånget mot den personliga integriteten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)