AI i skolan : Hur AI-system påverkar lärare och studenter, enligt de trender som framkommer på konferenserna AIED 2021 och LAK21

Detta är en Master-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Dynamiska AI-system tar får allt mer utrymme i skolans värld. Det kommer påverka utbildning, undervisning och inlärning och inte minst lärares och studenters roller. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur lärares och elevers roller, enligt de trender som framkommer i konferenserna AIED 2021 och LAK21, påverkas av AI-system i skolan. Materialet i denna studie utgörs av konferensartiklarna som presenterades under de två konferenser 2021 som iscensattes av International Society of Artificial Intelligence in Education (IAED) och Society for Learning Analytics (SoLAR). I sin forskning fokuserar båda forskningssällskapen användandet av AI i skolan. Båda ser sig som ledande inom sina fält. Av sammanlagt 187 har 130 uppfyllt de ställda kriterierna för att inkluderas i denna litteraturöversikt. Artiklarna har kategoriserats utifrån vilka AI-system som använts och deras påverkan på lärar- respektive studentrollen. Resultatet som framkommer visa på en mer passiv lärarroll och en mer aktiv studentroll. Förklaringen till detta är att AI-systemen förutser studentresultat, övervakar, ger feedback och pushar studenten till handling. I det bästa av scenarion kan däremot läraren ses som en partner till AI-systemen. Konferensartiklarna skriver inte mycket om lärare, för nästan allt fokus ligger på studenten. Det innebär att det är upp till systemen att ta plats på lärarnas bekostnad. Denna utveckling belyser vikten av att lärare och studenter får ta del av konsekvenserna av införandet av AI-system i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)