Initiering av affärskonsulttjänster i samband med systemprojet

Detta är en M1-uppsats från Lunds universitet/Produktionsekonomi

Sammanfattning: Problematisering Vid införande av ett nytt affärssystem tar företag hjälp av applikationskonsulter för att sätta upp och implementera systemet. Affärssystemet har ofta en nära koppling till företagets processer och rutiner, och ofta vill man passa på att se över och förbättra dessa i samband med systeminförandet. Hur kan ett konsultföretag utnyttja kundrelationen för att identifiera dessa behov för att erbjuda affärskonsulttjänster? Syfte Syftet är att ta fram ett förslag för hur företag som levererar konsulttjänster inom affärssystemprojekt kan skapa eller upptäcka behov av affärskonsulttjänster. Metod Analysen baseras på empiriska data som samlats in med hjälp av kvalitativa metoder, till största del intervjuer. Slutsatser Företagets nuvarande processer och rutiner som inte är ett stöd i relationsmarknadsföringen bör ses över och ändras för att skapa förutsättningar för försäljning av ytterligare tjänster. Rekommendationer Skapa en process där systemprojekten på ett strukturerat sätt kan fånga upp behov av affärskonsulttjänster. Förslag på åtgärder: • Informera medarbetare som träffar kunder om affärskonsultjänsterna som företaget erbjuder samt vilka behov de kan tillfredsställa. • Informera nya och befintliga kunder om affärskonsultverksamheten och deras tjänster. • Ändra i projektmodell som används i projekt för införande av affärssystem för att innefatta frågor som är riktade för att fånga upp behov av affärskonsulttjänster. • Försöka att bredda kontaktytorna och nå längre upp i kundens organisation eftersom affärskonsulttjänster ofta upphandlas på en annan nivå i kundens organisation. • Införa gemensamt CRM-system som används av alla parter som har kundkontakt för att på ett bättre sätt ha samlad information om kundrelationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)