”LSS-handläggares upplevelser av att tillämpa barnkonventionen och barnperspektivet”

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

Sammanfattning: Syftet med arbetsstudien är att utforska och få en bredare syn på hur barns perspektiv beaktas och värderas, samt hur barns delaktighet hanteras av en LSS-handläggare utifrån ens upplevelser och erfarenheter. Det empiriska materialet har erhållits genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där urvalet består av sex LSS-biståndshandläggare från tre olika kommuner i Sverige. Resultaten visar att dessa deltagande LSS-biståndshandläggarna är medvetna om sina skyldigheter att använda barnperspektiv i sina arbeten. Men att tolkningen och definitionen av barnperspektiven varierar mellan samtliga deltagare. Resultaten visade även att implementeringen av barnkonventionen har trappats upp hos kommun A, medan hos andra kommuner har man inte framkommit lika långt. Resultaten visar också att det finns ett antal olika tillvägagångssätt för en biståndshandläggare inom LSS att genom sitt arbete kunna befrämja barns delaktighet genom exempelvis miljö, dokumentation, möten och kommunikation. Dessutom visar studien att det finns ett visst antal utmaningar som har påverkat barns delaktighet och hindrat barnen till att komma till tals. Dessa resultat kategoriseras under rubriken Brist på kunskap och kommunikationshjälpmedel gällande dialog och samtal med barn med funktionsnedsättning. Resultaten visar även att det finns ett enormt intresse och en stor vilja hos studiedeltagarna att avlägsna en del av dessa hinder. Nuläget kräver därför nya arbetsmetoder och specialiserade utbildningar som kan möjliggöra för LSS-handläggarna att vidareutveckla arbetet med barnperspektiven för att ännu bättre kunna implementera barnkonventionen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)