Den skyddande skolan : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på skolans brottsförebyggande arbete samt deras förutsättningarna för att hjälpa barn som visar tecken på kriminalitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Kriminologi

Sammanfattning: Denna studie har undersökt vilka möjligheter eller svårigheter som lärare i årskurs sex har för att hjälpa barn som visar tecken på kriminalitet och hur skolorna arbetar brottsförebyggande. Vi vill med denna studie bidra till en ökad kunskap och förståelse för lärare och skolans roll i det brottsförebyggande arbetet. Studien bygger på intervjuer med lärare från olika skolor och resultatet analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys. En förhoppning med studien är att se hur möjligheterna för lärarna att upptäcka och hjälpa barn som visar tecken på kriminalitet kan öka och hur deras brottsförebyggande arbete kan förbättras, som egen aktör och i samverkan med andra. Lärarna som intervjuats till studien har generellt en vilja och en önskan att jobba mer brottsförebyggande men saknar idag både kunskap och resurser för detta. Studiens avslutande diskussion innehåller förslag på förbättringar för att öka skolans skyddsförmåga. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)