Don't be evil, be white : en studie om vithetens hegemoni i Google Images sökresultat

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Med hjälp av en kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys har sökresultat på Google Images studerats. Syftet med studien var att kartlägga och analysera representationen av vita och icke- vita personer, samt att försöka få en förståelse för hur vithetsnormen kan komma till uttryck i sökresultat och reproduceras genom Googles system. Med hjälp av teorier om vithetens hegemoni, mediers makt och gestaltning synliggjorde analysen av det empiriska materialet hur sökmotorns system tillåter vithetsnormen att komma till uttryck och reproduceras i sökresultatet på ett antal olika sätt. Vithetens hegemoni illustrerades bland annat då vita utgjorde tydlig majoritet i det kvantitativa resultatet som bestod av sökresultat som utifrån sin demografiska utgångspunkt kan liknas vid beskrivningar av människan. Samtidigt uppmärksammades det att icke-vita framställdes som avvikande då viss betydelse via bildnamn lades kring deras hudfärg. Det observerades också att icke-vita syntes i sökresultat som bekräftade problematiska stereotyper, vilket betraktades som ett uttryck för den vita normen. Genom detta och vidare analys av materialet förstods det hur Googles system är uppbyggt på ett sätt som främjar vithet och förenklade föreställningar av icke-vita. Vidare konstaterades det att Googles system reproducerar vithetsnormen genom att fästa vikt vid specificeringar, här kring hudfärg, men också då det är designat på ett sätt som gynnar inflytelserika medieinstitutioner vilka i studien uppfattas vara präglade av vithetsnormen och fördomsfulla uppfattningar. Uppsatsen avslutas med en kritisk diskussion kring Google som ett demokratiskt sökverktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)