Sanning eller sensation? En kvalitativ studie om unga kvinnors kritiska granskning av kostråd på internet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Media är en viktig plattform för spridning av kostinformation och ger varje individ möjligheten att själv söka fakta och fatta beslut angående sin hälsa. Då det oftast inte finns något kvalitetsfilter på informationen som cirkulerar i media kan detta resultera i missuppfattningar eller att individen blir vilseledd. Syftet med denna studie var att utforska hur kvinnor i åldrarna 20-30 resonerar och förhåller sig till kostråd som publicerats i media. Detta undersöktes genom fokusgruppsintervjuer där tre utvalda hemsidor valdes ut som stimuli för diskussionen. De utvalda hemsidorna var Livsmedelsverket och de två mest besökta hemsidorna inom kostområdet; Kurera och Expressen Hälsoliv. Studien har även kartlagt faktorer som deltagarna tilltalas av i sökandet av kostråd. En intressant upptäckt har varit att deltagarna påvisade ett påtagligt källkritiskt tänkande, samt att de efterfrågade en mer balanserad bild av hälsa i media. Med tanke på dessa faktorer var deltagarna mest positiva till Livsmedelsverkets hemsida men de saknade mer individanpassade kostråd samt recept. Detta var något som syntes mer av på Kureras hemsida men reklam gjorde att deltagarna var tveksamma till innehållet. På Expressens hemsida tyckte deltagarna att det fanns ett stort fokus på utseende vilket gjorde dem negativt inställda till den. Slutsatserna var att studiens urval eftertraktade kostråd med en helhetssyn på hälsa som inte bara fokuserade på utsidan då de upplevde detta som mer trovärdigt. Estetik var också viktigt för deltagarna och de var benägna att vända sig till hemsidor som hade recept och fina bilder jämfört med de hemsidor som saknar detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)