Inte utan min blogg! : En studie om hur unga kvinnor uppfattar och påverkas av produktplacering i bloggar

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Charlotte Callans; Helenna Frendh; [2011]

Nyckelord: produktplacering; blogg;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att få förståelse för och beskriva hur unga kvinnor uppfattar produktplacering i bloggar. Vi ämnar även undersöka hur bloggarna och de som skriver dem påverkar de unga kvinnorna. Produktplacering i bloggar är en intressant aspekt att undersöka då det är ett relativt nytt och outforskat fenomen. Vår teori har utgått från hur kommunikation går till, opinionsledare samt balansteori. Till vår empiri valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer med nio respondenter. Då gruppen unga kvinnor i ålderskategori 16-25 är en av de största grupperna som läser bloggar har vi valt denna som vår målgrupp. Studiens resultat visar att respondenterna inte är medvetna om hur utbredd produktplaceringen i bloggarna är. Studiens resultat indikerar också på att respondenterna har förtroende för vad som skrivs i bloggarna. Det skiljer sig dock åt mellan åldrarna, då de äldre respondenterna uppvisar en högre grav av medvetenhet. Vi drar slutsatsen att respondenterna har en relativt positiv association till bloggar, trots påvisad medvetenhet. Dessutom visar vår studie att majoriteten av bloggläsarna blir påverkade av vad de läser i bloggar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)