Inkludering av elever med AST i matematikundervisning : En litteraturöversikt av undervisningsstrategier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Skolan har ett särskilt ansvar för elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen med utbildningen, trots detta är det en stor andel grundskoleelever med autism som inte når kunskapsmålen i matematik. Syftet med följande litteraturöversikt är att presentera undervisningsstrategier som främjar inkludering i matematikundervisning för elever med autismspektrumtillstånd (AST). I studiens inledning redovisas styrdokument, tidigare forskning och annan relevant litteratur som berör AST, inkludering och matematik. Utifrån frågeställningen Vilka undervisningsstrategier främjar inkludering av elever med AST i matematikundervisning? presenteras de nio artiklar som genom noggrann analys och tematisering valts ut för att besvara frågan. Resultatet visar på olika undervisningsstrategier som kan möjliggöra en sådan inkludering. Det framhävs däremot att det inte finns endast en undervisningsstrategi som fungerar för samtliga elever med AST eftersom alla människor har sina unika behov och förutsättningar. Baserat på resultatet i denna studie kommer vidare forskning att undersöka vilka (om några) utmaningar lärare upplever att det finns vid inkludering av elever med AST i matematikundervisning, samt hur de planerar för att göra en sådan inkludering möjlig. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)