Kostnads- och miljöbesparingar genom ruttoptimering - En fallstudie hos Bergendahls Food

Detta är en M1-uppsats från Lunds universitet/Teknisk logistik

Sammanfattning: Problemställning: Till följd av Bergendahls Foods tillväxt de senaste åren har företagets transportplanering blivit allt mer komplex. Planeringen sker i dagsläget manuellt vilket gör att slutresultatet kommer allt längre från det optimala. För att anpassa planering och transporter till den ökande efterfrågan krävs en grundlig genomsyn av transporterna. Studien ämnar därför göra en kartläggning och analys av transporterna för att undersöka vilken förbättringspotential som råder. Syfte: Vilka förbättringsåtgärder kan identifieras för att, genom ruttoptimering, möjliggöra ekonomiska såväl som miljömässiga vinster? Metod: Studiens uppbyggnad bestod inledande av explorativ och deskriptiv studie för att genom observationer, intervjuer och datainsamling få förståelse för de faktorer som påverkar ruttplaneringen och transporternas förfarande. Vidare gjordes en normativ studie där transporterna simulerades och analyserades med hjälp av ruttoptimeringsverktyget Route Planner. Inledningsvis analyserades förbättringsmöjligheterna med utgångspunkt från hur transporterna genomförs idag, i studien kallat Nuläge. För att analysera hur strategiska förändringar påverkar transporterna skapades två IV scenarion, leveranser med Nya tidsfönster samt leveranser Sex dagar i veckan. Samtliga analyser fokuserade främst på kostnader och miljö men även leveransservice och resursutnyttjande togs i beaktning. Slutsatser: Inledningsvis kunde ett flertal problemområden identifieras. Problemen ställde inte krav på omplanering utan snarare körbeteenden vilka anses vara relativt enkla att åtgärda. Om hälften av de identifierade problemen kunde elimineras skulle Bergendahls initialt sänka sina kostnader med 5 procent per år och samtidigt minska sina emissioner med 5 procent. En förutsättning för att på sikt kunna optimera sina rutter är att Bergendahls hanterar problemområdena. Till följ av den ökande efterfrågan har den manuella planeringen blivit allt mer komplex vilket gör att ruttplanerarna får använda sig av olika planeringsåtgärder. Analysen visar att ett ruttoptimeringsverktyg många gånger kan hjälpa transportplanerarna att undvika de kostsamma åtgärderna. Genomgående i analysen visar resultaten att tidsfönsterna har en mycket begränsande inverkan på optimeringen. Förutsatt att Bergendahls hanterar sina problem kan de teoretiskt uppnå en 22 procentig kostnadsbesparing samt en emissionsminskning på 18 procent. Ett införande av leveranser sex dagar i veckan kan hjälpa Bergendahls att hantera problemen identifierade i studien. Förutom att minska kostnaderna får det också positiv inverkan på butiker och slutkunder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)