ERFARNA SJUKSKÖTERSKORS UPPLEVELSER AV ATT HANDLEDA NYUTEXAMINERADE SJUKSKÖTERSKOR IN I YRKESROLLEN : -En intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Sammanfattning: Bakgrund: Årligen examineras cirka 5000 sjuksköterskor i Sverige, trots det råder det idag brist på sjuksköterskor. Sjuksköterskan ska bidra till kompetensutveckling genom att bland annat handleda nyutexaminerade. De nyutexaminerade upplever det ibland svårt att inta rollen som sjuksköterska. De erfarna sjuksköterskorna har betydande roll i handledningsprocessen. De erfarna sjuksköterskorna upplever att det är viktigt att skapa en relation till den nyutexaminerade, att handledningen ibland är belastade och kräver mycket tid. Syfte: Syftet var att beskriva erfarna sjuksköterskors upplevelser av att handleda nyutexaminerade sjuksköterskor in i yrkesrollen. Metod: Studien utfördes med en kvalitativ metod där sjuksköterskor intervjuades för att ta del av deras upplevelse. Intervjumaterialet analyserades utifrån Graneheim och Lundmans metod för kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Vid analysen framkom två huvudkategorier som visade de erfarna sjuksköterskornas upplevelser av att handleda nyutexaminerade sjuksköterskor: Möjligheter vid handledning av den nyutexaminerade sjuksköterskan, Hinder vid handledning av den nyutexaminerade sjuksköterskan. Slutsats: Att handleda nyutexaminerade sjuksköterskor upplevs som en positiv och viktig del i sjuksköterskans arbete samtidigt som det kan vara svårt och krävande. Upplevelsen av handledningen är beroende av verksamhetens förutsättningar, arbetsgruppens samarbete, inställning och engagemang. De erfarna sjuksköterskorna upplever systemet för den verksamhetsförlagda utbildningen som ingår i sjuksköterskans utbildning som positiv och förbereder sjuksköterskestudenterna för den blivande rollen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)