Omsorg om att förstå : Omsorg och kunskapsutmaningar i grundsärskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: I den svenska grundskoledebatten finns det kritik mot att grundsärskolans omsorg i verksamheten medför att eleverna inte ges möjlighet till den kunskapsutveckling som de har rätt till. Syftet med denna studie är därför att ur ett sociokulturellt perspektiv och ett dilemmaperspektiv, beskriva och analysera balansen mellan omsorg och kunskapsutmaningar i undervisningssituationen i grundsärskolan. Den kvalitativa studien bygger på tio observerade lektioner och åtta intervjuer med lärare. Resultatet har analyserats genom tematiskt analys utifrån ett sociokulturellt perspektiv och ett dilemmaperspektiv och sammantaget visar det att lärarna upplever att det under senare år har det skett en förskjutning från omsorgsbetonad till kunskapsutmanande undervisning. Sammantaget tyder observationerna och intervjuerna på att det var stor skillnad mellan grundsärskolans olika klassrumsverksamheter. Elevernas heterogenitet skapade olika behov när det gällde omsorg och kunskapsutmaningar, vilket påverkade lärarnas sätt att lägga upp och anpassa undervisningen. För att kunna möta heterogeniteten var det en förutsättning att gruppstorleken var liten och personaltätheten hög. Studien visade även att lärarna såg ett behov av andra mål förutom de som står i läroplanen Lgrsär11, nämligen vardagskunskaper. Sammanfattningsvis pekar studien på svårigheten att beskriva och dra slutsatser kring grundsärskolans verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)