"Den gode lärarens" förutsättningar och ansvar : En studie om de lärarfackliga medlemstidningarnas bild avlärares förutsättningar, villkor och ansvar

Detta är en C-uppsats från

Författare: [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med föreliggande uppsats är att diskutera föreställningar om "den gode läraren" ochvilka förutsättningar som krävs för att dessa visioner ska kunna realiseras. Hur harföreställningar om "den gode läraren" samt förutsättningar för läraryrket diskuterats i tidigareforskning och hur skrivs förutsättningarna för att "ett gott lärarskap" fram i lärarfackensmedlemstidningar, och då särskilt avseende arbetstidens användning och lärares ansvar? Vihar valt att analysera ”den gode lärarens” ansvar och förutsättningar utifrån tidigare forskningsamt genom en kvalitativ analys av artiklar i Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbundsmedlemstidningar, Lärarnas Tidning och Skolvärlden. Vi har kommit till den slutsatsen att vilyckats besvara hur lärare framställs i medlemstidningarna, men i uppsatsen ges ävenytterligare dimensioner av problematiken genom att lyfta fram aspekter och ståndpunkteryttrade på den allmänna publika mediearenan som debattprogram på tv och debattinlägg iGöteborgs Posten. Resultat visar att ”den gode läraren” förefaller ha fått en utökadarbetsbörda bland annat på grund av ökade krav på dokumentation. Elevernas ochföräldrarnas inflytande på lärarens arbetssätt har påverkat lärarens förutsättningar i sinyrkesroll. Elever arbetar i idag i större utsträckning med individuella projekt och eget arbete,vilket har fått följder för både läraren som har färre lärarledda lektioner och för de svagareeleverna, som har svårare att arbeta individuellt. Läraryrket har blivit allt mer komplext ochsvårdefinierbart. Lärares ansvar är större än det finns förutsättningar att klara, vilket fått storbetydelse för läraryrket.1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)